Dziś będzie o pozycjonowaniu. Jest to bowiem branża, której wielu klientów nie rozumie. I – jak to zwykle bywa – większość zleceniodawców chciałaby mieć je jak najtaniej. I – znów: jak to zwykle bywa – kończy się często rozczarowaniem.

Niezorientowany klient

Niezorientowany klient oczekuje, że będzie płacił za pozycjonowanie kwoty rzędu max kilkadziesiąt złotych za frazę. Nie zna się oczywiście na wycenie fraz, bo nie zna się na pozycjonowaniu. Nie wie, od czego zależy cena frazy. Podchodząc z takim nastawieniem do zlecenia pozycjonowania, czuje się wręcz wykorzystywany, gdy pozycjoner wyceni frazę na ponad sto lub nawet kilkadziesiąt złotych. Na taką kwotę niezorientowany klient nigdy się nie zgodzi.

Na Allegro jest taniej

Pozycjonowanie strony www wiąże się z kosztami

Z pomocą przychodzi choćby Allegro. Znajdziemy na nim oferty podniesienia pozycji strony już od kilkunastu złotych, oferty sprzedaży automatów do SEO, różne kuszące promocje. Niezorientowany klient chętnie korzysta z takich ofert, bo po co przepłacać? To zasada nie jest zła, ale stosując ją, musimy rozumieć za co płacimy. A w naszym wypadku nie ma o tym mowy.

Efekty pozycjonowania za grosze

Gdy laik bierze się za nieumiejętne (bo niepoparte prawie żadną wiedzą) pozycjonowanie, efekty są zwykle opłakane. Jak może się spodziewać każdy, kto choć trochę zna się na SEO, strona zamiast piąć się w SERPach, spada w ich otchłanie. Klient czuje się oszukany przez Allegrowicza –i ma w sumie rację, bo przecież obiecywanie gruszek na wierzbie nie jest niczym innym niż wprowadzaniem w błąd.

Jak powinno być?

Powinno być tak, że jeśli już ktoś oczekuje niskich cen, to niech dowie się skąd te ceny się biorą. Dzisiejsze pozycjonowanie ma coraz mniej wspólnego z korzystaniem z automatów, generujących bezczelny spam. Dziś trzeba coraz więcej rzeczy robić ręcznie, a praca człowieka kosztuje. Zlecenie zakładania profili to koszt dużo większy niż zlecenie automatowi dodania strony do 500 spamowych katalogów.

Pozycjonowanie nie jest mega tanie

I nie powinno takie być. W coraz większym stopniu stoi za nim praca ludzi, którzy wykonują masę żmudnych prac, które razem mają dać pożądany efekt. Miejmy nadzieję, że świadomość klientów będzie z czasem rosła.