Wymiana linkami między stronami mającymi podobną grupę docelową to jeden ze sposobów na zdobycie ruchu w serwisie internetowym. Zauważyłem jednak, że niewiele jest osób, które chcą się rzeczywiście wymienić. Dlaczego? Zapraszam do dzisiejszego Marudzenia Webmastera.
Jeśli dwie strony WWW mają podobny target, to możemy mieć dwie sytuacje:

  1. Strony te są dla siebie konkurencją
  2. Strony te oferują coś, co się nawzajem uzupełnia, nie są dla siebie konkurencją. Przykład: mam stronę o tym „jak stworzyć stronę internetową”, więc wymieniam się linkami ze stroną oferującą porady „jak pozycjonować stronę samodzielnie”

Rozumiem, że w pierwszym przypadku właściciel strony może nie chcieć linkować do swojej konkurencji, nawet za link zwrotny.

Drugiej sytuacji jednak nie rozumiem – w wielu przypadkach (nie zawsze). Przecież taka współpraca może tylko wyjść na dobre obu serwisom!

Oto, dlaczego według mnie webmasterzy nie chcą wymieniać się linkami. Zobaczysz, że niektóre z tych powodów są sensowne, ale inne są zupełnie pozbawione sensu.

  1. „Bo Google nie lubi linków wychodzących”. Argument nieoparty na faktach! Jest dokładnie odwrotnie – Google nie lubi stron będących „ślepym zaułkiem” Internetu. Rozumiem, że takie myślenie bierze się stąd, że Google karze za linki. Owszem, ale tylko za linki słabe, niewnoszące nic dla internauty, czyli na przykład linki do stron nietematycznych. Pamiętasz mój przykład z kilku akapitów wyżej? Strona o tym jak stworzyć stronę WWW jest tematycznie powiązana z serwisem o tym, jak tę stronę pozycjonować. Taki link wniesie wartość dla internautów Twoich jak i drugiej strony
  2. „Bo tamta strona jest słabsza w SEO”. To może być argument, ale nie musi. Jeśli strona, która chce się wymienić linkami jest rzeczywiście zaspamowana (np. ma spamowy profil linków), to faktycznie nie warto do niej linkować. Ale jeśli ma tylko niższy trust rank – dla mnie to nie argument. Strony są przede wszystkim dla internautów – również Twoja. Masz dawać wartość internautom, a nie ślepo patrzeć na Google. Jeśli wstawisz link do strony tematycznie komplementarnej, będzie to z korzyścią i dla Ciebie. Nie dość, że dostaniesz link w zamian, to jeszcze internauci będą wiedzieli, że u Ciebie można zawsze znaleźć przydatne informacje. I chętnie do Ciebie wrócą
  3. „Bo nie chcę linka site-wide”. To nie wstawiaj. Zrób osobny dział ze stronami, z którymi współpracujesz. Żeby nie było tak tylko i wyłącznie linków, dodaj do każdego z nich screena i opis. Poza tym, linki side-wide same w sobie nie są złe.

Tak wg mnie wyglądają argumenty osób, które nie chcą linkować do innych stron na zasadzie wymiany. A co Ty o tym myślisz? Napisz w komentarzu.